PM – Styrets satsningar på Socialförvaltningen en bluff!

Granskar vi styrets så kallade satsning på socialförvaltningen verkar det hela resultera i en ”tummetott” om ens det. Sagan handlar om en man som går till en skräddare med en bit tyg, för att få en rock sydd. Skräddaren berättar att den blir färdig på lördag. På lördagen återkommer mannen. Skräddaren säger att "det bidde ingen rock. Det bidde ett par byxor." Han säger att de blir färdiga på lördag. De kommande lördagarna upprepas samma scen; skräddaren berättar att det kommer bli ett allt mindre plagg: en väst, en vante, en tumme och till slut ingenting.

Socialnämnden la ett budgetförslag enligt budgetanvisningarna på 827 515 000 kronor, den bedömdes ligga 46 340 000 kronor under det faktiska behovet till förvaltningen. Det vill säga man hade ett egentligt behov på 873 855 000 kronor. Detta för att täcka de behov som man beräknar finns i verksamheten.

Ställer vi den siffran mot M/KD/SD budgeten som ligger på 886 000 000 kronor, så ser vi att man har fått ett tillskott på 12 145 000 kronor utöver det som man har sett som ett behov redan tidigare. 11 000 000 kronor av dessa är pengar som tillskjuts från staten via politiska satsningar gjorda av en socialdemokratisk regering. Kvar av styrets så kallade satsning på 65 700 000 kronor blir då 1 145 000 kronor i satsning vilket är långt från det man presenterar.

Av styrets satsning är det knappt att man ens kan kalla det en ”tummetott”, man demonterar, privatiserar samt nedprioriterar och kallar det effektivisering. Det handlar om klassisk borgerlig politik och en klassfråga.

Lennart Höckert och Anna Nordstrandh

Då skall vi komma ihåg att i den budget som lagts för Socialförvaltningen ligger det med effektiviseringar i form av uppsägning av lokala kollektivavtal, och att personlig assistans läggs ut i privat regi. Dessa effektiviseringar beräknas på helåret 2020 motsvara 15 000 000 kronor. Så av den satsningen på socialförvaltningen motsvarande 65 700 000 blir det inget kvar. Däremot gör man besparingar i verksamheten under falsk varudeklaration som effektiviseringar och utnyttjar statliga medel för att täcka de svarta hålen.

Så vad har det blivit av den kostym man började skissa på? Vi är nu nere på en ”tummetott” om ens det.

Lennart Höckert, Oppositionsråd (S)