Varför behöver vi en Lex Pingvin?

Liksom Lex Sarah och Lex Maria inom vården och socialtjänsten så behöver föreningsverksamheten ett skydd. I Trelleborg har det på senaste tiden blivit extra tydligt i ett antal fall.

Vi har kommunens behandling av rugbyklubben Pingvin där man bestämde sig för att bygga på deras plan innan en ny plan var färdig med enorma konsekvenser för verksamheten.

Vi har försäljningen av kommunhuset i Anderslöv där dåvarande KSO lovade Anderslövs museum en lösning. Men nuvarande KSO är inte intresserad.

Vi har Jaktskytteklubben som blir bortslängda från sitt arrende för att kommunen vill använda tomten till industri. Men man varken vill eller kan presentera ett alternativ.

Då behövs Lex Pingvin som garanterar att kommunen kommer överens med föreningsverksamhet som berörs av beslut som man tar i kommunen innan man blir påverkad. Det vill säga att man inte bara kan ta en plan i anspråk och nödtorftigt slänga bort befintlig verksamhet eller sälja en fastighet utan att ordna fram motsvarande lokaler till befintlig verksamhet.

Socialdemokraterna la en motion om att införa Lex Pingvin. Men SD, M, Kd och L avslog den. Man tyckte inte att det behövdes. Historien dom senaste åren visar på något helt annat.

Föreningsverksamheten är en viktig del i vårt civila samhälle och det är vår uppgift att värna den.