PM – Våldsbejakande extremism

Efter föredrag av Sari Römpötti från Center mot våldsbejakande extremism (CVE) samt Mats Rindborn Grahl från närpolisen i Trelleborg kan vi konstatera att läget i Trelleborg är generellt gott. Vi har inga större tendenser till våldsbejakande extremism i kommunen. Det man läser om i tidningar och hör och ser på nyheterna om islamistisk våldsbejakande extremism är inte en fråga i Trelleborg idag. Däremot har vi en större koncentration av Vit makt grupperingar och inslag av Autonoma grupperingar.

CVE och säkerhetspolisen kategoriserar våldsbejakande extremism i tre stora huvudgrupper om man bortser från ensamverkande. Dessa är Vit makt, autonoma och islamistisk extremism. I Trelleborg har vi företrädesvis inslag av Vit makt grupperingar. Man lyfter i denna gruppering upp NMR och en utbrytargrupp från NMR som ansåg att NMR var för lite våldsbejakande.

Kan vi tolka det som att graden av våldsbejakande extremism är låg i kommunen och i de fall de finns är det framförallt i kategorin vit-makt och autonoma?

Lennart Höckert (s), oppositionsråd

Mats Rindborn Grahl svarade bekräftande på detta och den främsta gruppen var just Vit makt gruppen med inslag av autonoma grupper. Då ser man det framförallt i grupper som agerar i t.ex. djurrättsfrågor eller liknande. Det finns också konflikter mellan Vit makt grupperingar och autonoma som blossar upp. Vad gäller islamistisk extremism, så har kommunen två muslimska församlingar som man från polisens sida byggt upp ett gott samarbete med och man har inte sett några tendenser till extremism.

Samarbete och att finnas och synas i samhället från polisens sida var en viktig punkt som togs upp. Att finnas med i samhället gör att man också har lättare för att ta kontakt med polisen om man ser tendenser till förändringar i individer eller gruppers beteende.

Vad vi bär med oss är just närvaron som vi i Trelleborg t.ex. stöttar med våra Trygghetsvärdar som har en möjlighet att stötta med närvaro och insyn i grupperingar. Vi bär också med oss den fara man har noterat från polisen att de största hoten idag kommer från Vit makt rörelser och i viss mån Autonoma grupper.