– Kyrkovalet

En öppen och demokratisk folkkyrka

Kyrkan och dess verksamhet ska vara öppen för alla oavsett var man befinner sig på trons vägar. Den socialdemokratiska värdegrunden står stadigt tillsammans med den kristna. Alla är välkomna i verksamheten och alla ska behandlas lika oavsett bakgrund, sexuell läggning, etnicitet, funktionsvariation, kön eller hudfärg.

Vi står upp mot alla former av diskriminering och arbetar aktivt för att säkerställa att ingen diskriminering förekommer i kyrkans verksamhet. Vi ska inte avvisa någon och möta alla i ögonhöjd på jämlika villkor. I detta ingår också ett aktivt socialt arbete med diakonin, att hjälpa utsatta så väl här hemma som i andra delar av världen. Vi behöver också aktivt samverka och föra dialog med andra kristna samfund och med andra religioners företrädare. Trelleborgs församling måste också vara en kraft att räkna med i lokalsamhället och bidra mer inom olika samarbeten som äger rum – med kommun, företag och föreningsliv.

Vill du ha mer information om vad vi vill så finns ytterligare information att ladda ner här.