PM – Kommunstyrelse 20200506 – Naturplan

På dagens kommunstyrelse har styret trumfat igenom en Naturplan som är starkt urvattnad och som tydligt visar på vem man jobbar för när det gäller kommunen. Den ursprungliga naturplanen som tagits fram av förvaltningen och lagts fram för beslut har korrigerats av kommunstyrelsens ordförande och därför hade vi till dagens sammanträde två planer att välja mellan. Kommunstyrelsens Arbetsutskott har valt att föredra den korrigerade varianten.

Visuellt ser vi att den tidigare Gröna Naturplanen nu har blivit Blå, vilket på ett alldeles övertydligt sätt visar på skillnaderna. Men det är naturligtvis inte bara det yttre som har förändrats. Det är framförallt innehållet.

Att se att man tar bort stycket om Agenda2030 är extremt störande och stötande. FNs globala mål handlar om en framtida värld för alla .

Lennart Höckert

Stycket om Agenda 2030 som blir en bakgrund till ställningstagande och som blir en stöttepelare plockas bort.

Det är också anmärkningsvärt att man väljer att lyfta bort delar i naturplanen som handlar om samråd mellan kommunen och markägaren. Specifikt i texten tar man bort utvecklingspotentialavsnitten för skogsområdena Gabeljung och Minnesberg, men man tar samtidigt också bort alla de effektmålen som avser samråd mellan kommunen och ägare av marker, jordbruk eller våtmarker. Man kan fråga sig om detta är i allmänhetens intresse eller enskilda markägares intresse.

När det gäller effektmålen om samråd mellan kommunen och t.ex. markägare med skog blir det tydligt att man inte vill ha inblandning av kommunen.

Lennart Höckert

Ett överraskande effektmål som man vill ta bort är ”Den allemansrättsliga marken ska öka”. Vilket ytterligare styrker markägarens rätt till privata områden.

Det är också förvånande att all satsning på den marina miljön tas bort i likhet med de effektmål som involverar skolan och den pedagogiska verksamheten för våra ungdomar. Enligt styret är det inget som Trelleborgs kommun skall medverka till.

Lennart Höckert (s), oppositionsråd