PM – Folkomröstning i frågan om Västlig eller Östlig infart, Ja eller Nej?

Den senaste tiden har på initiativ av Axel Bengtsson, frågan om folkomröstning lyfts i Trelleborgs kommun. Man har under perioden samlat den mängd som behövs, 10 procent av de valberättigade medborgarna i Trelleborg, för att frågan skall få lyftas på Kommunfullmäktige i Trelleborg. Nu kommer en kontroll att genomföras av myndigheter för att fastställa att det är ett riktigt underlag. Därefter kan frågan om man får klartecken lyftas i Kommunfullmäktige.

Vi får konstatera att frågan om infart, ringväg, hamnflytt och kuststad har stötts och blötts under decennier i Trelleborg. Det finns kartor bevarade i arkiv som visar på en stark vilja att förändra och expandera Trelleborg mot havet samt komma till rätta med de problem som transporter till och från hamnen innebär. Vi har idag en ogynnsam situation på Strandgatan med ständiga trafikproblem samt Hedvägen som på grund av att den blir överbelastad tvingar fordon genom staden, för att nämna några problem. Det finns också en ambition att låta Trelleborg växa. Att en stad växer innebär att man kan komma tillrätta med demografiska problem. Vi ser många mindre kommuner i Sverige som brottas med utflyttningar med svåra ekonomiska problem i kommunen som följd. Med en minskad population i arbetsför ålder blir det svårt att upprätthålla en kommunal välfärd för alla. Därför vill vi att Trelleborg växer och blir en stad man flyttar till och inte från.

Lyfter man ut frågan om ringvägen och behandlar den separat kan man komma till antagandet att mängder av pengar kommer att flyttas från Skola och Omsorg till att bygga vägar. Det är inte avsikten. Alla strukturförändringar i en kommun är naturligtvis beroende av varandra. Trafikverket är en part i målet som hittills har sagt nej, vilket naturligtvis har betydelse men får sättas i kontexten att de också har en budget att följa och sin egen agenda. Men bygget av kuststaden är också en intäktskälla för kommunen som kan användas, t.ex. tomtförsäljningar. På många platser i Sverige brottas kommuner med liknande ekonomiska frågor och man strävar i alla dessa fall efter självfinansieringar av olika slag.

Initiativtagaren Axel Bengtsson har i stridens hetta förklarat att motståndarna till hans hjärtefråga bedriver demokratisk diktatur. Axel Bengtsson borde veta bättre än att bedriva den typen av polemik och dessutom på sociala medier. Det är att lägga debatten på en låg nivå.

Debatten om ringvägen, kuststaden eller hamninfarten har inget med demokratisk diktatur att göra eller demokratur som är det begrepp som oftast används. En demokratur kan beskrivas som en demokrati på ytan men där yttrandefriheten saknas. Man pratar också i samband med demokraturer att dissidenter riskerar politiskt våld av sina politiska motståndare eller att man saknar ett rättssäkert rättsväsende. Wilhelm Moberg är den svensk som framföralla har använt sig av begreppet demokratur i Sverige, då i samband med minskat presstöd. Men begreppet används flitigt av olika grupperingar för att uttrycka en besvikelse över att deras frågor inte belyses. Inget av detta är något som vi tycker kännetecknar Trelleborgs kommun.

Representativ demokrati är det styrelseskick som vi har valt att jobba med i Sverige. Det gäller på alla nivåer, från Kommunen och upp till Riksdagen. Var fjärde år går medborgarna i landet och röstar på de partier och partiföreträdare som man tycker bäst representerar deras åsikter. Detta skall i de bästa av världar se till så att allas röster vägs lika och de styrande på de olika nivåerna representerar ett tvärsnitt av medborgarnas åsikter. Det finns problem i systemet. Om medborgare inte går till valurnorna och röstar så kommer en del av befolkningen inte att representeras. Axel lyfter också en oro om elitstyre och en snedfördelning av representanter i kommunfullmäktige. Samtidigt väljer Axel att ställa sig vid sidan om för att titta in istället för att engagera sig för hela samhällets struktur. Det är bristen på den typen av engagemang som kan göra att man uppfattar en snedfördelning. Fler är välkomna att engagera sig i hela kommunens verksamhet.

En av förutsättningarna för en demokratisk sammanlevnad är att man förstått att man inte ensam har rätt.

Alf Ahlberg, filosof och författare.

Vi ser att 10 procent av medborgarna i kommunen enligt uppgift har skrivit på en framställning om folkomröstning i frågan om västlig eller östlig infart till hamnen. Vi har för avsikt att hålla kvar vid den överenskommelse om en östlig dragning som har träffats i kommunen. Det gör vi fast vi hade ett annat alternativ som hade blivit billigare och som hade påverkat miljö och boende mindre, för det är så demokrati fungerar.

Mot bakgrund av detta, och med hänsyn till de 10 procent som skrivit på framställningen, kan Socialdemokraterna i Trelleborg komma att ställa sig bakom en rådgivande folkomröstning i frågan om östlig eller västlig infart till Trelleborgs hamn, om/när frågan kommer upp till Kommunfullmäktige i Trelleborg.

Ett par faktorer kvarstår att reda ut eftersom frågan inte är helt svart eller vit. Hur frågan kommer upp till fullmäktige för beslut samt hur den är utformad är två faktorer. Tidpunkt för en folkomröstning är ytterligare en faktor. Vi bygger dessutom vårt parti på delaktighet i medlemsorganisationen, vilket innebär att vi som representativa politiker företräder både medlemmar som stödjer och medlemmar som inte stödjer en folkomröstning. Att låta detta spegla omröstningen kan också bli ett alternativ. Att inte rådfråga våra medlemmar kanske skulle kunna uppfattas som demokratisk diktatur.

Socialdemokraterna i Trelleborg / Lennart Höckert, Oppositionsråd (S)