En rapport från fullmäktige 16/10 2023

Ett fullmäktige som inte innehöll så många punkter. Inte heller så många kontroversiella eller politiska frågor. Men … Det fanns på sina håll olika sätt att se på regler och policys avseende kommunstyrelsen och medborgarförslag. Frågor som i sig inte är så uppseendeväckande men som indirekt kan påverka hur man fortsatt leder kommunen. Inga av oppositionens funderingar kring dessa frågor tog styret till sig. Från kommunstyrelsens sammanträde har man dock på Socialdemokraternas påpekan ändrat alla referenser om särskola till anpassad skola som det faktiskt heter.

Delårsrapport

Vad är det som inte har blivit gjort, för att vända ett förväntat minus på 60 miljoner till ett nollresultat? Det är en fråga Lennart Höckert ställde under punkten Delårsrapport. Svaret blev elstöd och ökade skatteintäkter. Vi har svårt att se att det är svaret. I kommunstyrelsen var svaren mer svävande om vakanser och vikarier och liknande. Men vi fick inte heller några andra svar trots att vi frågade.

Vi känner att delårsrapporten av naturliga skäl inte är en rapport vi kan påverka. Men vi kan konstatera att den verkar dölja mer än den visar. När man pratar om ett stabilt majoritetsstyre som jobbat hårt för att få fram ett resultat måste vi ställa oss frågan, hur stabilt är majoritetsstyret? Det är också stora ord om projekt som inte har kommit i gång enligt plan på grund av globala ekonomiska förutsättningar vilket kanske är i bästa fallet halva sanningen. Men inte ett ord om företag som hoppar av projekt eller projekt som inte kommer i gång för att de faktiskt inte är genomförbara.

Revidering av reglementen för kommunstyrelsen och övriga nämnder samt Riktlinje för medborgarförslag

Det fanns på sina håll olika sätt att se på reglemente avseende kommunstyrelsen och riktlinjer för medborgarförslag. Frågor som i sig inte är så uppseendeväckande, eller borde vara politiskt laddade, men som indirekt kan påverka hur man fortsatt leder kommunen. Inga av oppositionens funderingar kring dessa frågor tog styret till sig. Från kommunstyrelsens sammanträde har man dock på Socialdemokraternas påpekan ändrat alla referenser om särskola till anpassad skola som det faktiskt heter. En liten förändring i sammanhanget, men en tydlighet gällande synen på anpassad skola.

Den stora kontroversen handlade här egentligen om medborgarnas rätt till att lägga medborgarförslag som riktar sig till bolag. Oppositionen med S, V och C såg det liggande förslaget som en inskränkning av påverkansmöjlighet och i förlängningen en insynsfråga men styret hävdade utan större motivering att deras förslag ändå var bäst. Vi stödde V i deras yrkande om ändring, men det är tydligt att mindre påverkansmöjligheter är det som är modellen för det sittande styret.