PM – Ungdomarna protesterade!

Idag samlades ett femtontal ungdomar i rådhusets reception och överlämnade 1104 namn från en namninsamling om att inte flytta Backafall från Fagerängen till Pilevallsskolan. Mikael Rubin tog emot namnen och berättade att besluten är fattade och detta inte ändrar någonting.

Tillsammans har ungdomarna genomfört en namninsamling för att rädda kvar Backafall på Fagerängen. 1104 namn har man samlat in och dessa överlämnades till Kommunstyrelsens ordförande Mikael Rubin. Argumenten vi hört om flytten är ekonomi och budget.

Man sparar en halv miljon i lokalkostnader vid en flytt till Pilevallsskolan, men verksamheten som den ser ut nu kommer man inte att kunna flytta med som den är. Det kan handla om biljardbord, danslokaler, avslappningsområden med mera. Framtiden är tänkt att vara en korridor med klassrum på Pilevallsskolan.

Vi som inte får lämna Fagerängen på kvällarna, hur skall vi göra, säger en av ungdomarna och någon fyller på. Vi vill inte gå till skolan två gånger samma dag.

Mikael Rubins svar är att han inte tycker det är så farligt att flytta 900 meter samt att det inte bara är denna fritidsgården som står inför förändringar det gäller alla fritidsgårdar.

Engagera er politiskt så får ni vara med och påverka, säger Mikael Rubin

Det faktum att barnkonvention är antagen som lag, verkar man inte ta hänsyn till. Trots att barnkonventionen var uppe på fullmäktigemötet så sent som 16 december väljer man att inte ens bry sig om att prata med ungdomarna innan beslut. Inte heller det faktum att ärendet om flytten inte ens har tagits i nämnden.

Barnkonventionen fastslår att barn ska få uttrycka sin mening och bli lyssnade på, en rättighet som är central både för det enskilda barnet och för att skapa ett bättre samhälle och goda uppväxtvillkor för alla barn, säger Lennart Höckert.

Socialdemokraterna hade i budgetförslaget till 2020 med 1,5 miljoner till fritidsgårdarna. Pengar som hade kunnat gå till barnens bästa. M/KD/SD röstade nej till det.

Vi ställer oss bakom ungdomarna och ser också stora vinster med att ha fritidsgården där den ligger idag då det är en naturlig uppsamlingsplats för östra delen av Trelleborg. Vi har också förstått att polisen tycker att dom gör ett fantastiskt jobb där dom är. Vi delar också oron som ungdomarna har över Fagerängsdagarna.

Lennart Höckert (s), oppositionsråd