Yrkande om arvode till bolagen

Arvodesberedningen har gjort en översyn av arvode till bolagen i samband med arvodesöversynen till förtroendevalda. Man har då gjort en gemensam bedömning utifrån ett antal utgångspunkter. Förslagen skulle vara så breda att det finner gehör i arvodesberedningen och speglar flera partiers åsikter.

Arvodesberedningen har i detta gjort en sammanställning som tillsammans med det tidigare lagda förslaget om arvoden till förtroendevalda skall ses som en helhet. Då styret valde att i stället lägga ett eget förslag till arvoden för förtroendevalda blev paketlösning inte längre aktuell att följa från Socialdemokraterna. Det innebar att vi la ett förslag till arvodering av förtroendevalda i nämnder och styrelser som gick i linje med de nivåer som vi hade innan man började höja arvodena redan förra mandatperiod. Det samma gäller nu nivåerna på arvoden till bolagen.

– Det kan naturligtvis finnas anledningar till att ha andra nivåer men då behöver det motiveras med förändrade arbetsuppgifter, säger Birgitta Almroth (s) ordförande Socialdemokraterna Trelleborg. I annat fall finns det ingen anledning att vare sig höja eller sänka.

Att arvodena till bolagen inte förändrats sedan 2011 är ett tecken på att indexhöjningen som garanteras med kopplingen till riksdagsarvodet fungerar. Skulle arbetsbördan eller ansvarsbördan för uppdrag i bolagen förändras så kan man också titta på en förändring i arvodet. Men då det inte har presenterats blir en oförändrad nivå rimlig.

Sen har det hänt en del vad avser antal bolag i kommunen. En del har bytt namn, en del har försvunnit och en del har tillkommit. Det är därför bra att vi nu fastställer nuläget med en aktuell lista av bolag. Detta är en översyn som man borde göra inför varje bolags år. Då det tillkommit bolag har vi också satt nivån för arvoden till dessa på den lägre skalan. Men vi ser också att det kan finnas belägg för att titta över differentieringen av bolagens arvode och yrkar på att arvodesberedningen får i uppgift att titta över det och återkomma med ett förslag till beslut inför nästa år.

Här ligger det yrkande till arvoden för bolagen som Socialdemokraterna har lagt till fullmäktige.