Sökresultat:

  • De kriminella nätverkens momsbedrägerier måste stoppas

    Ekonomisk brottslighet är motorn som driver den grova gängkriminaliteten, och utvecklingen går åt helt fel håll.

    Nya siffror visar att den kriminella ekonomin omsätter över 350 miljarder kronor årligen. Det är pengar som finansierar vapen, våld och nyrekrytering till kriminella nätverk. En del av den kriminella verksamheten handlar om organiserade momsbedrägerier. Behovet av åtgärder är akut, men regeringen är så långsam att vi riskerar vite från EU för bristande åtgärder. Det är under all kritik och kostsamt för svenska folket.

    Organiserade momsbedrägerier, så kallad karusellhandel, orsakar varje år miljardförluster för staten. I stor utsträckning handlar det om kriminella nätverk som använder företag som brottsverktyg för att lura till sig skattepengar genom falska fakturor och skenaffärer. Resultatet är förödande: statens intäkter urholkas, den kriminella ekonomin stärks, och seriösa företag riskerar att konkurreras ut. Parat med regeringens politik som konsekvent gynnar de alla rikaste på bekostnad av vanligt folk märks konsekvenserna i hela samhället genom långa vårdköer, färre lärare och en minskad statlig närvaro.

    Skatteverket har under en längre period larmat om att internationella nätverk som sysslar med momsbedrägerier är aktiva i Sverige, och vädjat om skyndsamma åtgärder från regeringen. I snart två år har regeringen haft en färdig utredning på sitt bord (SOU 2024:32), som initierades av den socialdemokratiskt ledda regeringen. Utredningen innehåller konkreta förslag på åtgärder för att förebygga och stoppa bedrägerier.

    Men ingenting har hänt. Medan brottslingarna agerar snabbt och hänsynslöst, har regeringen dragit benen efter sig. Under tiden har de kriminella nätverken fortsatt att utveckla nya, alltmer sofistikerade upplägg. Skatteverket har varit tydligt med vad som krävs: bättre verktyg för att kunna stoppa bedrägerier innan pengarna är borta. De verktygen finns i den färdiga utredningen och efterfrågas av i stort sett alla remissinstanser. Ändå har regeringen låtit tiden gå och den organiserade brottsligheten fortsätter att tjäna miljarder på bedrägerierna.

    Även EU:s åklagarmyndighet, EPPO, bekräftar att Sverige är utsatt för momsbedrägerier. Problemet med momsbedrägerier finns i flera europeiska länder – men om Sverige inte agerar snabbt riskerar vi att bli en fristad för ekonomisk brottslighet. Det har gått så långt att Sverige riskerar vite från EU för regeringens bristande åtgärder. Det är oerhört oansvarigt hanterande av skattepengar som skulle göra bättre nytta i vården eller skolan.

    När det gäller den ekonomiska brottsligheten saknas tyvärr beslutsamhet från regeringen. Ska vi på allvar strypa pengakranen till gängen måste regler och krav skärpas och läckorna från våra välfärdssystem stoppas. Kraftfulla åtgärder mot momsbedrägerier är en viktig del i detta. Men momsbedrägerier är bara ett av flera sätt som den organiserade brottsligheten finansieras. Därför krävs fler åtgärder. Vi socialdemokrater vill införa en svensk maffialagstiftning för att kunna komma åt gängtopparna, skärpa straffen för synnerligen grov ekonomisk brottslighet, och vi har tidigare krävt att regeringen presenterar en färdplan för att stoppa pengaflödet till gängen.

    Kort sagt: regeringen måste sluta låta de kriminella leva lyxliv på våra gemensamma skattepengar. Staten måste återta kontrollen. Varje dag av politisk passivitet är en seger för den organiserade brottsligheten – och en förlust för det svenska samhället.

    Marianne Fundahn (S), riksdagsledamot för Trelleborg
    Marie Olsson (S), riksdagsledamot, ledamot i Skatteutskottet

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/de-kriminella-natverkens-momsbedragerier-maste-stoppas/

  • Mathias Anderssons uttalande – ett hån mot människor som lever i förtryck i riktiga diktaturer

    Mathias Andersson (SD), tar i från tårna och påstår att Socialdemokraterna ägnar sig åt att lägga förslag i ”Kim Jong-Un-style” (TA nyhetsplats den 11 februari) och hävdar att ”det är nästan diktaturfasoner att gå in och detaljstyra så i våra kommunala bolag”.

    Är det verkligen rimligt att en företrädare för ett parti och kommunstyrelsens ordförande uttalar sig på det här sättet? Dessutom ivrigt påhejad av Moderaternas företrädare.

    Vi tycker inte det. Och det är ett hån mot alla de människor som lever i förtryck i riktiga diktaturer. Nej Mathias Andersson och Bert Westerberg, den vann ni nog inga röster på men jag hoppas vi kan ha en värdigare valrörelse framåt.

    Samuel Yngve, ordförande Socialdemokraterna Trelleborg

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/mathias-anderssons-uttalande-ett-han-mot-manniskor-som-lever-i-fortryck-i-riktiga-diktaturer/

  • Förkortad arbetstid – en nödvändig modernisering av arbetslivet

    Under mer än hundra år har arbetarrörelsen drivit igenom reformer som flyttat fram människors frihet. Åtta timmars arbetsdag. Semester. Föräldraförsäkring.

    Varje gång  har kritiken varit densamma: det går inte, det blir för dyrt, ekonomin klarar det inte.  Varje gång har verkligheten visat motsatsen. 

    Nu är det dags för nästa steg.

    LO:s förslag om förkortad arbetstid är en nödvändig modernisering av arbetslivet. För den som arbetar i vården, på lagret, i industrin, i handeln eller i omsorgen är  arbetsdagen förenat med tunga lyft, obekväma tider, högt tempo och små marginaler. Det är undersköterskan med delade turer. Det är industriarbetaren på treskift. Det är barnskötaren som går hem med huvudvärk av ljudnivån. Det är i LO-yrkena ohälsan är som störst och sjukskrivningarna flest. Att sänka arbetstiden är därför inte bara en frihetsreform. Det är en arbetsmiljöreform. 

    När vi dessutom har mer än fördubblat produktiviteten sedan Sverige införde 40- timmarsvecka 1973 då blir frågan enkel: ska hela den vinsten fortsätta tas ut i ökad avkastning eller ska en del tas ut i mer tid för människor? 

    Kritikerna talar om konkurrenskraft. Men ett land konkurrerar inte med långa arbetsdagar. Det konkurrerar med kompetens, innovation och hållbar arbetskraft. Ett land blir inte starkt av att människor jobbar tills de går sönder. Ett land blir starkt när människor mår bra, orkar arbeta och känner att livet är mer än bara jobbet. 

    Vi har gjort stora reformer förr. Vi kan göra det igen. 

    Frågan är därför inte om vi har råd med kortare arbetstid. 

    Frågan är om vi har råd att låta bli. 

    Mattias Flisborn (S), byggnadsarbetare och medlem i LO:s tvärfackliga S-förening

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/forkortad-arbetstid-en-nodvandig-modernisering-av-arbetslivet/

  • Stoppa upphandlingen av nytt badhus

    I stor politisk enighet, över blockgränsen, har Trelleborgs kommun beslutat om flytt av hamnen, ringväg, dubbelspår, business center och kuststad.

    Kommunen har investerat stora pengar i detta, investeringar som har gjort Trelleborgs invånare till några av de mest skuldsatta i landet.

    Vi har varit medvetna om de stora kostnaderna inledningsvis men också vetat att satsningarna på sikt skulle betala sig. Avsikten har hela tiden varit att utveckla Trelleborg, att satsningarna skulle göra oss till en attraktiv kommun för bosättning och företagande, vilket skulle stärka kommunens ekonomi på sikt.

    Dessa satsningar har av olika skäl dragit ut på tiden men inriktningen har legat fast.

    I ett läge där vi har gjort stora satsningar men får vänta på återbäringen är det inte ansvarsfullt att ytterligare öka kommunens skuldbörda genom att bygga ett nytt, dyrt badhus. Vi har ett badhus som har renoverats och bygget av ett nytt kan anstå tills redan gjorda investeringar börjar betala sig.

    I stället ska vi göra allt vi kan för att ro iland redan beslutade utvecklingsprojekt. Vi måste också se till att vi har råd med god kvalitet i skola, vård och omsorg. Detta är också kvaliteter som är viktiga vid val av boendeort och etablering av företag.

    Så låt oss slutföra det vi har påbörjat och pausa nya investeringar. Nu gäller det att prioritera.

    Samuel Yngve, ordförande Socialdemokraterna Trelleborg

    Birgitta Lanér Sjöström, ersättare kommunfullmäktige Socialdemokraterna

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/stoppa-upphandlingen-av-nytt-badhus/

  • Liberalerna har förhandlat bort sina mest grundläggande värderingar

    Tack Kristoffer Lindstrii (L) för ditt svar (den 3 mars).

    Vi kan tala om öppna och stängda dörrar för olika partier, men oavsett var vi landar i ett samarbete måste det ske utan att kompromissa bort våra grundläggande värderingar.

    Varken SSU, Socialdemokraterna eller vi som företrädare har problem med att samarbeta över blockgränsen – tvärtom. Om Lindstrii vill ta en kaffe någon dag och diskutera politiska frågor och Trelleborgs framtid är vi öppna för det. SSU har exempelvis varit i kontakt med Lindstrii gällande arbetet kring ungdomsrådet. En idé som vi drivit länge, långt före Liberalerna.

    Men samarbeten måste, enligt oss socialdemokrater, ske så att partiet behåller sin ryggrad. Det finns vissa frågor som vi inte är öppna för att förhandla bort. Synen på HBTQ, religionsfrihet och hur öppet vårt samhälle ska vara är exempel på sådana frågor. Även vissa arbets- och marknadspolitiska frågor.

    Problemet för Liberalerna är att partiet har kompromissat bort sina mest grundläggande värderingar. Partiet har valt att ingå i ett styre som står för motsatsen till den politik man själv säger sig förespråka.

    Ska vi nu också tolka Kristoffer Lindstriis (L) besked som att Liberalerna i Trelleborg anser sig stå så pass nära Sverigedemokraterna i grundläggande frågor – HBTQ, religionsfrihet och samhällets öppenhet – att man inför valet inte ser några problem alls med att ställa sig bakom ytterligare fyra år med en sverigedemokratisk ordförande i kommunstyrelsen?

    Nej, detta håller inte måttet. Till skillnad från Liberalerna så står vi för vad vi tycker inom Socialdemokraterna. Vi går till val på våra värderingar, öppenhet, jämställdhet och demokrati. Vi säger nej till att ha mer än ett kommunalråd, vi säger även nej till att bygga badhus för miljarder. Socialdemokraterna uppmanar alla trelleborgare att stanna i vår kommun oavsett bakgrund, till skillnad från styret som Liberalerna valt att ingå i.

    Liberalerna bör nog rannsaka sig själva. För oss utifrån tycks partiet ha tappat sin politiska kompass.

    Leo Nilsson, SSU Trelleborg, kandidat till kommunfullmäktige för Socialdemokraterna (plats 18)

    Truls Forsman, ordförande för SSU Trelleborg, kandidat till kommunfullmäktige för Socialdemokraterna (plats 10)

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/liberalerna-har-forhandlat-bort-sina-mest-grundlaggande-varderingar/

  • Sent ska syndaren vakna

    Jag blev riktigt förvånad när jag läste Moderaternas senaste utspel i Trelleborgs Allehanda (den 7 mars) där man vill sänka politikerarvodena med 35 procent. 

    När man läser vad Moderaternas förslag innebär rent konkret så innebär förslaget bland annat att man vill sänka arvodena för ordförandena samt minska antalet kommunalråd från fyra till två. Det ironiska är att Moderaterna hade chansen att genomföra just detta de själva föreslår under nuvarande mandatperiod men röstade emot detta varje gång.

    Bert Westerberg (M) menar även på att det behövs fyra kommunalråd just nu utifrån deras roll som de innehar. Men det ironiska är att Trelleborgs politiska styre inte ens kunde redogöra vad de fyra kommunalrådet ska göra och ansvara för när oppositionen efterfrågade detta under kommunfullmäktigemötet.

    Min fråga är varför Moderaterna väljer att lyssna på medborgarna först nu efter att ha roffat åt sig höga arvoden tillsammans med resten av Trelleborgs politiska styre i över tre år? Varför lyssnade man inte på medborgarna tidigare utan väljer att lyssna först nu?

    Det enkla svaret på den retoriska frågan är att valet börjar närma sig.

    Osman Biberic (S)

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/sent-ska-syndaren-vakna/

  • Avskaffa delade turer i äldreomsorgen

    Omsorgen i Trelleborg ska hålla hög kvalitet. De äldre ska känna trygghet och personalen ska ha arbetsvillkor som gör att de orkar arbeta ett helt yrkesliv. 

    Trots det finns fortfarande delade turer för dem som jobbar inom omsorgen i Trelleborgs kommun. Personal som arbetar på morgonen, är ledig flera timmar mitt på dagen och återvänder sedan till jobbet på eftermiddagen. I praktiken innebär det arbetsdagar som sträcker sig långt in på kvällen.

    Det sliter på människor och det försvårar familjeliv och återhämtning. Och det gör äldreomsorgen till en mindre attraktiv arbetsplats. 

    Vi vet att behovet av personal inom äldreomsorgen är stort och kommer att öka kraftigt de  kommande åren. Vi vet också att det är hård konkurrens om arbetskraften. Då måste kommunen konkurrera om arbetskraften med bättre villkor, inte sämre. 

    Därför har vi socialdemokrater lämnat in ett förslag till socialnämnden om att ta fram en plan för hur delade turer steg för steg kan avskaffas. 

    Vi socialdemokrater tror att bra omsorg börjar med rimliga arbetsvillkor. Vill vi ha trygghet för de äldre måste vi också skapa trygghet för personalen.

    Mattias Flisborn, Ann-Sofie Hansson, Jonny Nilsson och Birgitta Sjöstedt, Socialdemokraterna i socialnämnden 

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/avskaffa-delade-turer-i-aldreomsorgen/

  • ”Vi vill se en ly(s)ande framtid!”

    Att känna sig trygg när man rör sig ute är en grundläggande rättighet. Vi socialdemokrater vill satsa på förbättrad belysning i Trelleborg.

    Vi socialdemokrater i tekniska servicenämnden har därför lagt ett initiativärende där vi kräver att förvaltningen får i uppdrag att ta fram en handlingsplan för kommunens belysning över en tioårsperiod.

    Trelleborg har visserligen ett belysningsprogram med bra principer, men det räcker inte. Det måste finnas en plan för vilka platser som ska prioriteras först. Gator, parker, cykelvägar, övergångsställen och skolvägar är platser där bra belysning gör verklig skillnad, både för trafiksäkerheten och för tryggheten. Inte minst för äldre och yngre trelleborgare som vill kunna röra sig tryggt i närmiljön under årets mörka månader.

    En handlingsplan ger oss möjlighet att planera klokt och använda skattepengarna där de gör störst nytta. Vi vill att arbetet ska kunna läggas in i budget 2027 och framåt.

    Det handlar om enkla saker som betyder mycket. Trygghet börjar med att man ser var man går. Nu är det dags att lysa upp Trelleborg på riktigt! 

    Samuel Yngve, Kenneth Pettersson, Ann-Christin Dahlgren och Ann-Katrin Sandelius, Socialdemokraterna i tekniska servicenämnden

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/vi-vill-se-en-lysande-framtid/

  • Varför ska Moderaterna ha ett kommunalråd – när de inte är det största partiet i styret?

    Moderaterna i Trelleborg gör en helomvändning och säger sig nu vilja minska antalet kommunalråd efter valet till två. Men beskedet kommer fyra år för sent.

    Under hela mandatperioden har Moderaterna bortsett från väljaropinionen. Partiet har inte bara varit drivande bakom dagens politiska upplägg, utan representerar själva arkitekten bakom det. När valet nu närmar sig förändras det plötsligt. När ansvarsutkrävandet står i farstun försöker man skriva om historien.

    SSU har svårt att se någon integritet i detta uttalande. Om Moderaterna själva inser felet och problematiken – varför har partiet inte ändrat sin åsikt tidigare? Och varför ska vi ha två kommunalråd bara för att Moderaterna ska ha ett? Det är trots allt Sverigedemokraterna som är både det största och det ledande partiet i styret.

    Varför skulle andra partier avstå kommunalrådsposter om Moderaterna inte själva är villiga att göra det?

    Dessutom saknas stöd för förslaget bland övriga partier i styret. Kristdemokraterna har till och med gått ut offentligt och uttryckt sitt missnöje och pekat på bristen på förankring. Vad är egentligen ett vallöfte värt utan förankring?

    Som Liberalernas tidigare partiledare Johan Pehrson uttryckte det för något år sedan: ”När man går till val säger man en sak innan valet. Sen genomförs valet, så säger man en sak också efter valet.”

    Frågan är om det är precis det vi ser: att Moderaterna säger en sak före valet – men efter valet återgår till samma politik som tidigare – i brist på både intern vilja och externt stöd för sin nya ståndpunkt.

    Trelleborgarna har sett hur Moderaterna styrt under fyra år tillsammans med Sverigedemokraterna. Förtroendet är förbrukat – det går inte att återfå under upploppet till ett valår.

    SSU Trelleborg vill att arvodena knyts till kommunanställdas löner.

    Trelleborg ska bara ha ett kommunalråd – och det kommer inte att vara Bert Westerberg (M).

    If you talk the talk, walk the walk. Moderaterna borde avsäga sig sitt eget anspråk på en kommunalrådspost.

    Truls Forsman, Leo Nilsson, Malou Lorentzen, Vega Skjelstad och Neo Wilör Flisborn, styrelsen för SSU Trelleborg

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/varfor-ska-moderaterna-ha-ett-kommunalrad-nar-de-inte-ar-det-storsta-partiet-i-styret/

  • Pride är inte mer politisk än Valmyndigheten

    Jag tycker att det är problematiskt att kommunen inte hissar prideflaggan.

    Jag delar inte uppfattningen om att priderörelsen är en politisk rörelse i bemärkelsen att den huvudsakligen står för en viss partipolitisk ideologi eller liknande.

    Prideflaggan tillhör ingen enskild organisation, den symboliserar en rörelse. Denna rörelse är inte politiskt färgad åt vare sig vänster eller höger. Pride som rörelse står för människans rätt till självbestämmande, makt över sin egen kropp och rätten att älska vem man vill. Detta är värden som kännetecknar grundläggande demokratiska principer i Sverige, det är också dessa värden som flaggan symboliserar.

    I svensk skola lär man sig om demokrati, de mänskliga rättigheterna och varför dessa är viktiga. Demokrati likställs inte med andra icke-demokratiska system. Vi lär oss inte argument som avfärdar de mänskliga rättigheterna. I stället lär vi oss varför vi har rösträtt och yttrandefrihet, vi lär oss om etik, om vad som är rätt och fel och lagen.

    Är det någon som tycker att skolan borde lära ut något annat än detta? Jag tror inte att någon seriöst gör det – åtminstone inte om man samtidigt säger sig förespråka det demokratiska system som vi har i Sverige.

    Varför är det då så problematiskt när priderörelsen lyfter och värnar andra rättigheter som människor har i vårt land?

    Det finns nämligen stöd för priderörelsens budskap inte bara i de mänskliga rättigheterna, utan även i vår grundlag och i de demokratiska traditioner som Sverige vilar på. I den bemärkelsen är priderörelsen inte mer politiskt än exempelvis Svenska FN-förbundet eller Valmyndigheten.

    Mig vetandes har alla politiska partier dessutom blivit inbjudna till årets prideparad, vilket gör att den lokala organisationen inom rörelsen, det vill säga Pride Trelleborg, svårligen kan anklagas för att ha en partipolitisk prägel.

    Jag är själv inte HBTQ-person. Men någonstans måste det ändå konstateras att det inte är politiskt att vara det. Man kan vara homosexuell, bisexuell, transperson eller queer och rösta på vilket parti man vill – det inkluderar även Sverigedemokraterna.

    På samma sätt kan man stötta HBTQ-personer och Pride samtidigt som man tillhör vilket parti som helst, även Sverigedemokraterna. Att stå upp för HBTQ-personers rättigheter är i grunden lika politiskt som att stå upp för rösträtten eller rätten till utbildning.

    Min fråga till kommunen och styret är därför denna: Om ni inte kan stötta priderörelsen eftersom ni anser att den är för politisk – hur kan ni då samtidigt uppmana människor att rösta i demokratiska val, samt lära ut och stå upp för andra rättigheter i skolan och offentligt?

    Är rätten att vara HBTQ värderad lägre i Trelleborgs kommun? Ska denna grundlagsskyddade rättighet inte förespråkas av kommunen?

    Leo Nilsson, SSU Trelleborg

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/pride-ar-inte-mer-politisk-an-valmyndigheten/

  • Kommunen bör se över och köpa in prideflaggor

    Trelleborg Pride går av stapeln den 25–28 juni i år. Ett arrangemang som uppenbarligen och glädjande stöds av en klar majoritet av partierna i Trelleborg.

    På något sätt var det väl ändå bra att vi i kommunen, om man ursäktar uttrycket, flaggade för det i god tid. Det börjar med andra ord bli aktuellt att se över beståndet av prideflaggor inför arrangemanget. Vi har hört att det eventuellt finns två, men det är obekräftat och det kommer behövas fler om så är fallet.

    Vi vill att alla kommunens flaggstänger skall ha möjlighet att flagga på pridedagarna. Därför har vi till kommunstyrelsen lämnat in ett initiativärende för att se över och köpa in prideflaggor. 

    Lennart Höckert, Veronica Larsson, Mattias Flisborn och Ida Hansson (S)

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/kommunen-bor-se-over-och-kopa-in-prideflaggor/

  • En hundbadplats värd namnet!

    Vi socialdemokrater vill satsa på att utveckla våra stränder. En del i detta är att olika delar av stränderna möter olika målgrupper av invånare.

    Vi har över 30 km strand men bara en hundbadplats, som dessutom är i bedrövligt skick. Ingen tångrensning sker och området kan närmast liknas med en djungel av ogräs.

    Till skillnad från tekniska servicenämndens ordförande som tycker att ”Då får man stå ut med lite tång” så vill vi socialdemokrater satsa på en hundbadplats där hundägare och deras familjer kan umgås hela dagarna. Husdjur är som en familjemedlem och klart att det ska finnas en del av stranden dedikerat till djurälskarna.

    Vill du att badstränderna ska utvecklas, så rösta på Socialdemokraterna.

    Samuel Yngve, Kenneth Pettersson, Ann-Christin Dahlgren och Ann-Katrin Sandelius, socialdemokraterna i tekniska servicenämnden

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/en-hundbadplats-vard-namnet/

  • Det är dags att sänka priset för buss och tåg i hela Skåne

    Det är hög tid att göra det billigare för skåningarna att åka buss eller tåg.

    Därför föreslår Socialdemokraterna i Region Skåne ett nytt Skånekort som låter skåningarna resa kollektivt i hela Skåne för 500 kronor i månaden, med oförändrat pris fram till 2030. För barn och ungdomar mellan 7 och 23 år, studenter och seniorer blir priset 300 kronor per månad. Detta är ett av våra vallöften som vi kommer att genomföra om vi vinner valet i höst.

    De senaste åren har högerstyret i Skåne höjt biljettpriserna i kollektivtrafiken. För de som arbetspendlar från Trelleborg till andra delar av Skåne har resekostnaderna ökat kraftigt. Detta samtidigt som Skånetrafiken gått med stora överskott. Förra året var överskottet drygt 800 miljoner kronor, året dessförinnan var det 640 miljoner. Dessutom i en tid då kostnaderna i övriga samhället skenar. Samtidigt som biljettpriserna har höjts har trelleborgarna fått dyrare mat, lägre A-kassa och dyrare mediciner – för att nämna några exempel.

    Ett månadskort för hela Skåne kostar 1 370 kronor i dag. Vår reform skulle sänka priset med 870 kronor. Det är pengar som trelleborgarna kommer kunna få över i plånboken varje månad. Pengar som i stället kan gå till mathandlingen, hyran eller kläder till barnen. I svåra ekonomiska tider är det pengar som skulle göra stor nytta i människors vardag.

    Socialdemokraterna vill att skåningarna ska kunna resa billigt i hela Skåne. Men som resenär måste du också kunna lita på att kollektivtrafiken går och kommer fram i tid. Kollektivtrafiken behöver byggas ut för att göra det enklare och mer tillgängligt att åka kollektivt i hela Skåne, både på landsbygd och i städerna. Tillgången till kollektivtrafik även utanför de starkare stråken behöver bli bättre för att göra det enklare att ta sig till och från studierna, delta i kultur- och fritidsaktiviteter och för att göra det enklare att ta sig till och från arbetet. 

    Det ska vara enkelt och det ska inte ska kosta skjortan att ta sig till jobbet. Allt för många trelleborgare står utanför arbetsmarknaden. Med vår reform kan det ändras på. Ett billigare månadskort innebär att arbetsmarknaden vidgas och fler kan ta det där jobbet på lite längre avstånd till en lägre resekostnad. Att sänka biljettpriserna i kollektivtrafiken kommer att öka tillväxten, produktiviteten och skatteintäkterna samtidigt som det lindrar den kostnadskris som många skånska hushåll är i.

    Vi socialdemokrater tar ansvar för att hålla ihop hela Skåne. Låt oss byta riktning för Region Skåne i valet den 13 september.

    Andréas Schönström (S), andre vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd

    Lennart Höckert (S), oppositionsråd i Trelleborg

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/det-ar-dags-att-sanka-priset-for-buss-och-tag-i-hela-skane/

  • Varför ser du flisan i din broders öga, Jimmie Åkesson?

    Jimmie Åkesson (SD) menar (SVT nyheter den 31 mars) att man inte kan vara både troende muslim och svensk.

    Bortsett från att svenskhet saknar en entydig definition och i grunden bygger på subjektiva uppfattningar om vad det innebär att vara svensk, finns det ingen grund för att en viss trosuppfattning skulle vara ett krav för att vara svensk.

    En stor del av Sveriges befolkning saknar helt religiös tro – är dessa människor mindre svenska? Kan den som är jude, hindu, buddhist eller tillhör ett annat kristet samfund är Svenska kyrkan inte vara svensk? Om svaret är att de visst kan vara det, varför skulle det då vara annorlunda för muslimer?

    Det finns religiös fundamentalism inom alla religioner, även inom kristendomen. Vi instämmer i att fundamentalism inte är förenlig med svenska värderingar – oavsett om den är kristen, muslimsk eller av annan religiös prägel.

    Men sluta genast att jämföra det bästa i din egen kultur och religion med det sämsta i andras.

    Det finns många troende muslimer som fastar, ber och tror på Gud, samtidigt som de är fullt fungerande och engagerade samhällsmedborgare. De förenar sin muslimska tro med sitt stöd för jämställdhet, öppenhet och demokrati.

    Alla troende förtjänar att bemötas med samma respekt att inte reduceras till karikatyrer. Religion är i grunden något personligt – en relation mellan individen och dennes tro. Islam kan inte entydigt definieras och muslimer kan inte dras över en kam, lika lite som kristendomen och kristna kan det.

    Självklart kan man vara både troende muslim och svensk. Faktum är att många är det. Att hävda motsatsen vore verklighetsfrånvänt och inkonsekvent.

    “Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?”
    – Matteus 7:3

    Värt att tänka på.

    Leo Nilsson, SSU Trelleborg, kandidat till kommunfullmäktige, ledamot i kyrkofullmäktige och ersättare i kyrkorådet för Socialdemokraterna i Trelleborg

    Leon Arvedsen Rashiti, SSU Trelleborg, troende svensk muslim som älskar jämställdhet, öppenhet och demokrati

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/varfor-ser-du-flisan-i-din-broders-oga-jimmie-akesson/

  • Har kommunen verkligen behov av en ny fullmäktigesal?

    Snart står vi där med en ny fullmäktigesal i Trelleborg.
    En fråga som har varit på tapeten sedan hyresavtalet om fastigheten Hercules 29 kom upp 2021. Då väcktes möjligheten att inte bara skapa kontorslokaler utan även en ny modern fullmäktigesal. Vi var tveksamma redan då och röstade som enda parti mot hyresavtalet.

    Till lokalrevisionen året därpå konstaterar man att man har gjort en behovsanalys som ger förslag på ny fullmäktigesal i fastigheten. Detta samtidigt som man också konstaterar ”Då kommunen i dag äger de lokaler vari mötet till största del hålls, finns utifrån den totala kommunnyttan, ingen ekonomisk besparing i att byta lokal. Detta förutsatt att eventuell ny lokal löses genom extern förhyrning.”.

    Sedan dess har planerna för en fin och modern konferenssal i Willow, som säkert blir ett bra tillskott till hotellets verksamhet, fortsatt i bakgrunden. Med tanken att kommunen skall använda den till kommunfullmäktigemöten. Men trots sin prakt ställer vi oss frågan. Har kommunen verkligen behov av en ny fullmäktigesal och till vilket pris som helst? Nej det tycker vi inte.

    Men nu står vi ändå här med en ny fullmäktigesal, som fullmäktiges ordförande har dömt ut som för liten, som inte tycks bli använd så länge han sitter ordförande. Det är svårt att förstå varför styret, inkluderat fullmäktiges ordförandes parti, har dragit genom beslut efter beslut för att få till en fullmäktigesal som är för dyr och uppenbarligen för liten för att användas. 

    Lennart Höckert (S), oppositionsråd

    Mattias Flisborn (S), gruppledare kommunfullmäktige

    Läs i TA: https://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/har-kommunen-verkligen-behov-av-en-ny-fullmaktigesal/