Sökresultat:

  • STOPPA NEDLÄGGNINGEN AV
    BARNMOTTAGNINGEN

    Bara några dagar innan jul meddelade Moderaterna, Kristdemokraterna,
    Liberalerna och Sverigedemokraterna att de ville stänga barn- och
    ungdomsmottagningen i Trelleborg.
    Motivet var att spara pengar. Mottagningen på Trelleborgs lasarett fick ett
    dråpslag. Frågan om barnmottagningens framtid ligger nu hos regionstyrelsens
    ordförande Carl-Johan Sonesson (M) och de styrande
    högerpartierna.
    Vi socialdemokrater motsätter oss nedskärningen och vill stoppa nedmonteringen
    av barn- och ungdomssjukvården i Trelleborg.
    Höj din röst och protesterera du med.

    SKRIV PÅ PROTESTLISTAN!

  • Har man glömt varför vi har en viceordförande i bolagen?

    Det finns inget i reglerna kring bolag som anger att man måste ha en viceordförande. Men det finns en anledning till att vi i Trelleborg har en sådan modell. Det handlar om insyn och kontinuitet.

    För att se till så att oppositionen var mer delaktig införde man en viceordförandeplats som tillföll oppositionen. Det gjorde att man vid majoritetsskifte i kommunen hade en bättre möjlighet att behålla en kontinuitet i bolagen. Det handlade om lika representation.

    Nuvarande styre använder viceordförandeposten för att ge fler fasta uppdrag till sin majoritet och posten blir en marionett figur till Ordförande utan egentliga uppgifter. Man tillgodoser inte ens behovet av att ge oppositionen insyn. Vi förstår dock att det ligger i linje med övriga nämnder och styrelser där majoriteten också har tagit på sig alla fasta poster.

    Vi frågade varför man har en viceordförande i en motion och den blev besvarad med för att man kan.

    Vi menar att posten så länge den ligger på majoriteten precis som posten som ordförande då behövs den inte.

  • Fri tillgång till mensskydd

    En motion om fri tillgång till mensskydd för eleverna på Trelleborgs skolor. Det är inget märkvärdigt i sig. Det handlar om att underlätta för alla tjejer i skolan som kan behöva stöd och hjälp i vardagen.

    Det är ett stöd som införs i flera kommuner runt om i landet för att man har sett att det behövs. Vi ser inga larmrapporter om missbruk eller vandaliserade toaletter på skolorna på grund av detta. Men det hör från motståndarna i debatten.

    Fri tillgång till mensskydd handlar om att jobba för en jämställd vardag för våra elever och minska problemen som kan uppstå. Det är inte rimligt att eleverna ska behöva gå till den överbelastade sjuksköterskan för att be om hjälp eller att läraren skall få ytterligare arbetsuppgifter att hantera.

    Socialdemokraterna yrkade bifall till motionen i sin helhet, M, SD, Kd och L röstade mot.

  • Varför behöver vi en Lex Pingvin?

    Liksom Lex Sarah och Lex Maria inom vården och socialtjänsten så behöver föreningsverksamheten ett skydd. I Trelleborg har det på senaste tiden blivit extra tydligt i ett antal fall.

    Vi har kommunens behandling av rugbyklubben Pingvin där man bestämde sig för att bygga på deras plan innan en ny plan var färdig med enorma konsekvenser för verksamheten.

    Vi har försäljningen av kommunhuset i Anderslöv där dåvarande KSO lovade Anderslövs museum en lösning. Men nuvarande KSO är inte intresserad.

    Vi har Jaktskytteklubben som blir bortslängda från sitt arrende för att kommunen vill använda tomten till industri. Men man varken vill eller kan presentera ett alternativ.

    Då behövs Lex Pingvin som garanterar att kommunen kommer överens med föreningsverksamhet som berörs av beslut som man tar i kommunen innan man blir påverkad. Det vill säga att man inte bara kan ta en plan i anspråk och nödtorftigt slänga bort befintlig verksamhet eller sälja en fastighet utan att ordna fram motsvarande lokaler till befintlig verksamhet.

    Socialdemokraterna la en motion om att införa Lex Pingvin. Men SD, M, Kd och L avslog den. Man tyckte inte att det behövdes. Historien dom senaste åren visar på något helt annat.

    Föreningsverksamheten är en viktig del i vårt civila samhälle och det är vår uppgift att värna den.

  • En rapport från fullmäktige 16/10 2023

    Ett fullmäktige som inte innehöll så många punkter. Inte heller så många kontroversiella eller politiska frågor. Men … Det fanns på sina håll olika sätt att se på regler och policys avseende kommunstyrelsen och medborgarförslag. Frågor som i sig inte är så uppseendeväckande men som indirekt kan påverka hur man fortsatt leder kommunen. Inga av oppositionens funderingar kring dessa frågor tog styret till sig. Från kommunstyrelsens sammanträde har man dock på Socialdemokraternas påpekan ändrat alla referenser om särskola till anpassad skola som det faktiskt heter.

    Delårsrapport

    Vad är det som inte har blivit gjort, för att vända ett förväntat minus på 60 miljoner till ett nollresultat? Det är en fråga Lennart Höckert ställde under punkten Delårsrapport. Svaret blev elstöd och ökade skatteintäkter. Vi har svårt att se att det är svaret. I kommunstyrelsen var svaren mer svävande om vakanser och vikarier och liknande. Men vi fick inte heller några andra svar trots att vi frågade.

    Vi känner att delårsrapporten av naturliga skäl inte är en rapport vi kan påverka. Men vi kan konstatera att den verkar dölja mer än den visar. När man pratar om ett stabilt majoritetsstyre som jobbat hårt för att få fram ett resultat måste vi ställa oss frågan, hur stabilt är majoritetsstyret? Det är också stora ord om projekt som inte har kommit i gång enligt plan på grund av globala ekonomiska förutsättningar vilket kanske är i bästa fallet halva sanningen. Men inte ett ord om företag som hoppar av projekt eller projekt som inte kommer i gång för att de faktiskt inte är genomförbara.

    Revidering av reglementen för kommunstyrelsen och övriga nämnder samt Riktlinje för medborgarförslag

    Det fanns på sina håll olika sätt att se på reglemente avseende kommunstyrelsen och riktlinjer för medborgarförslag. Frågor som i sig inte är så uppseendeväckande, eller borde vara politiskt laddade, men som indirekt kan påverka hur man fortsatt leder kommunen. Inga av oppositionens funderingar kring dessa frågor tog styret till sig. Från kommunstyrelsens sammanträde har man dock på Socialdemokraternas påpekan ändrat alla referenser om särskola till anpassad skola som det faktiskt heter. En liten förändring i sammanhanget, men en tydlighet gällande synen på anpassad skola.

    Den stora kontroversen handlade här egentligen om medborgarnas rätt till att lägga medborgarförslag som riktar sig till bolag. Oppositionen med S, V och C såg det liggande förslaget som en inskränkning av påverkansmöjlighet och i förlängningen en insynsfråga men styret hävdade utan större motivering att deras förslag ändå var bäst. Vi stödde V i deras yrkande om ändring, men det är tydligt att mindre påverkansmöjligheter är det som är modellen för det sittande styret.

  • En rapport från fullmäktige 25/9 2023

    Förslag på ny arbetsordning för fullmäktige

    Socialdemokraterna hade ett antal yrkande på delar av det nya förslaget. Det handlade om att säkerställa det fallgropar vi kunde se som man bygger in i den nya arbetsordningen. Men styret valde att bortse från alla synpunkter vi kom med och valde att vara sig själva nog.

    Ny kommunikationspolicy

    En i stort sett enhetlig opposition valde att rösta på Socialdemokraternas alla yrkande på ändringar.

    När kommunikationspolicyn för kommunen skulle klubbas kunde man i första anblick tänka sig att här kan det inte finnas några åsiktsskillnader. Men det visade sig snabbt i debatten att det vi ansåg vara öppenhet och transparens inte delades av styret. Vi menar då att man går fram med en kommunikationspolicy som man inte har för avsikt att följa och för den delen inte heller följer redan nu. Vi kommer att fortsätta jaga styret så att dom uppfyller vår tolkning av kommunikationspolicyn om öppenhet och transparens.

    LOV, lagen om valfrihet

    Frågan om LOV, lagen om valfrihet, debatterades flitigt. Styret hävdade att Socialdemokraterna var mot valfrihet trots att vi på punkt för punkt visade på att det redan finns olika aktörer i kommunen. Vi ville ha svar på vad som skulle bli bättre och vad det skulle innebära ekonomiskt för kommunen att införa. Men det fick vi inga svar på. Att utredningen inför beslutet säger:

    Införandet är förenligt med risker, främst ur ett ekonomiskt perspektiv men även ur ett omsorgstagarperspektiv.

    Ur utredningen om införande av LOV i särskilt boende inom äldrevården

    Det vill man inte veta av utan skyller oppositionen på att bara plocka fram negativa saker ur utredningen. Men det måste vi göra eftersom styret bara tar fram det dom anser vara positivt.

    Vi ville återremittera ärendet för att få alla korten på bordet, återstår att se om vi får några svar till nästa gång ärendet kommer upp för beslut.

    Kulturpolitiskt program

    Inga konstigheter tycker vi, men vi ville att Kultur- & Fritidsnämnden skulle ha ansvar för att ta fram ett kulturpolitiskt program och inte kommunstyrelsen. Det är uppenbart för alla kan man tycka att den facknämnd som har ansvar för frågorna är den som leder arbetet. Inte så uppenbart för alla och det röstades ner av fullmäktige.

    Motioner

    Det behandlades fyra motioner under kvällen. En om öppenhet gällande politikerarvoden som vi stödde samt tre som handlade om resurser till skolan som vi stöttar. När det gäller motionerna som handlade om skolan är alla beroende av resurser i budgeten. Socialdemokraterna har också för avsikt att ge utrymme för dessa frågor i den budget som vi tänker lägga inför 2024.

    Interpellationer

    Ett antal interpellationer, frågor, hade aviserats i förväg till ansvariga i styret. En av dessa handlade om Anderslövs museum och den behandling man har fått av styret. Problem som uppstod efter att man beslutade sig för att från kommunens sida sälja fastigheten i Anderslöv och göra detta innan man hade en fungerande lösning för Anderslövs museum. Vi konstaterar att det är som i många andra beslut man tagit att det tas för liten hänsyn till föreningslivet i kommunen. Parallellerna med andra beslut i kommunen som när det gäller RC Pingvin och Jaktskytteklubben är stora och därför vi också lagt en motion som behandlar detta som vi kallar Lex Pingvin.

  • Kommunal Politiskt Handlingsprogram (detta vill vi i Trelleborg)

  • Det här är laget

    Partiets medlemmar har genom sina S-föreningar under hösten lämnat förslag på personer man vill se med på Fullmäktigelistan. Utifrån nomineringarna har sedan en valberedning arbetat fram ett förslag som under lördagen behandlades på partiets medlemsmöte som hölls digitalt.

    Efter valet står det klart att det är följande 15 ledamöter och 8 ersättare som kommer att representera Socialdemokraterna i Kommunfullmäktige

    Något som är självklart för oss i vårt parti men som är viktigt att betona är att det är en varvad lista mellan man och kvinna. Listan består av personer med olika kompetenser för att skapa ett lag som är så brett representerat som möjligt.

    • Vi ska fortsätta arbeta för att återvinna trelleborgarnas förtroende, säger Lennart Höckert.

    Ledamöter i Kommunfullmäktige

    Ersättare i Kommunfullmäktige

  • Sluta med symbolpolitik inom äldrevården

    Det främsta argumentet handlar om att detta skulle vara ohygieniskt samt att slöjan är en symbol med religiöst och politiskt budskap. Återigen visar Sverigedemokraterna att de inte förmår något annat än att envisas med symbolpolitik som inte kommer leda till några som helst förbättringar. Äldreomsorgen i Trelleborg, precis som i övriga landet, brottas med problem och utmaningar samtidigt som Sverigedemokraternas lösning på detta är slöjförbud. Det vill säga en ”reform” som inte kommer förändra någonting. Tvärtom så hade denna typ av reform enbart förvärrat situationen i äldreomsorgen.

    För att lösa ett problem kan man inte enbart fokusera på symptomen utan man måste gå till roten av problemet. Roten av problemet är dålig arbetsmiljö och symptomen är stor personalomsättning, hög sjukfrånvaro, stress samt försämrad arbetsmoral. Så länge man inte löser problemet med dålig arbetsmiljö kommer man inte få bukt med problemen och utmaningarna som äldreomsorgen står inför. Gång på gång kan man höra och läsa hur undersköterskorna larmar om att deras arbetsbelastning är för stor och att de inte hinner avsätta tillräckligt med tid till sina patienter. Detta har i sin tur medfört att många undersköterskor bytt yrke trots att de älskade sitt jobb inom äldreomsorgen. Detta har i sin tur medfört att många äldreboenden drabbats av personalbrist samtidigt som sjukfrånvaron skjutit i höjden. Den gemensamma nämnaren för dessa problem är en dålig arbetsmiljö.

    Lös problemet med dålig arbetsmiljö inom äldreomsorgen så kommer resten av problemen lösas automatiskt med tiden.

    Osman Biberic (s)

    Traditionellt sätt har man alltid behövt någon sorts utbildning för att få jobba inom äldreomsorgen i Sverige. Ovanstående problem har dock inneburit att äldreboendena varit tvungna att kringgå kravet på utbildning och språk vid nyanställningar för att äldreboendena hade sått utan personal i annat fall. Utifrån förutsättningarna har denna personal gjort ett fantastiskt jobb och förtjänar att hyllas. Att Sverigedemokraterna i vanlig ordning försöker driva igenom symbolpolitik för att göra livet så surt som möjligt för beslöjad personal är bara sorgligt. Varför inte fokusera på saker som faktiskt hade hjälp både de anställda och brukarna inom äldreomsorgen? Detta tyder på att Sverigedemokraterna inte är rätt parti för att lösa problemen inom äldreomsorgen.

    Summan av kardemumman är följande – lös problemet med dålig arbetsmiljö inom äldreomsorgen så kommer resten av problemen lösas automatiskt med tiden. Detta kommer bland annat leda till att utbildad personal som bytt yrke återigen kommer vilja jobba inom hemtjänsten. När man läker roten till problemen så försvinner även symptomen. Detta gör man genom att investera i äldreomsorgen samt genomföra reformer som kommer göra skillnad. Slöjförbud kommer inte lösa några problem alls utan detta kommer enbart försvåra rekryteringen av nyanställda till äldreboendena.

    Vi i Socialdemokraterna är stolta och står upp för våra hjältar inom äldreomsorgen oavsett om man bär slöja eller inte. Att fokusera på symbolpolitik inom hemtjänsten och bortse från de riktiga problemen är ett hån mot alla hjältar som jobbar inom äldreomsorgen.

    Osman Biberic (S)

  • JO anmälan Socialdemokraterna Trelleborg

    JO anmälan och fritidsgårdar!

    Vi har gjort en JO anmälan av presidiet i samhällsbyggnadsnämnden för att vi sätter medborgarna främst. Det är av största vikt att vi kämpar för medborgarnas rätt att kunna säga ifrån och tycka till om förslag och planer. Styret vill gärna ta genvägar och skynda på processerna, men dom är där för medborgarnas bästa.

    Fritidsgårdarna ligger också i skottlinjen. Backafall skall flytta till Pilevallsskolan, Tjejloftets unika verksamheter för tjejer läggs ner och förminskas till en bisyssla. Vi står upp för fritidsgårdarna och en vettig fritid för våra ungdomar. Detta gjorde vi också i den budget som vi la inför 2020 men som röstades bort av M/KD/SD, det är också bristande ekonomi i budgeten som man säger är orsaken till förändringarna.

  • Anförande om utförsäljningen av TrelleborgsHem.

    Vi socialdemokrater är för en stark Allmännytta. Vi vill behålla och utveckla den, men inte avveckla den. Så vi yrkar för en fortsatt stark Allmännytta i Trelleborg baserat på förnuft som också har bäring i en övertygelse om att vi gör det rätta för medborgarna i Trelleborg. Yrkar därför avslag på liggande förslag att sälja ut vårt allmännyttiga bolag.

    Grunden till dagens ärende är att Moderater, Kristdemokrater och Sverigedemokrater vill sälja ut 30-50% av TrelleborgsHem. Det är 600-1000 lägenheter. Om beslutet om försäljningen går igenom kommer 600-1000 familjer att påverkas i det korta perspektivet. På längre sikt påverkar detta även boende inom privata hyresrätter.

    Ärendet blev återremitterat för att få en möjlighet att hämta in kunskap och åsikter från berörda parter. Något som saknades första gången beslutsförslaget kom till kommunfullmäktige.

    Vi socialdemokrater fick, med stöd av andra partier i kommunfullmäktige, igenom att skicka ärendet på återremiss. Detta för att få svar på följande fyra frågor:

    1)   Att få en analys av hur marknaden reagerar

    2)   Ett yttrande från TrelleborgsHem om konsekvenserna vid en utförsäljning

    3)   En redogörelse för hur kapitalet som uppstår vid en försäljning ska användas

    4)   Ett yttrande från Hyresgästföreningen som ombud för hyrestagarna inom TrelleborgsHem

    Efter beslutet om återremiss och inför ärendets behandling i kommunstyrelsen har det endast gjorts en mindre komplettering i texten. Och detta var att ärendet återremitterats och skälen för detta. Det var allt!

    Utöver den korta texten kan jag inte se att kommunstyrelsens ordförande lagt två fingrar i kors för att be förvaltningen reflektera över remissvaren som inkommit.

    Så i stort, vad säger nu de olika remissvaren?

    Styrelsen för TrelleborgsHem presenterar en rapport som är framtagen av ett oberoende företag som hjälpt dem med att räkna på förslaget. Siffrorna är tydliga. En försäljning är inte ekonomiskt försvarbar skriver man.

    Man påpekar också problem som kan uppstå för att att den ”kritiska massan” blir för låg. Det vill säga hur många lägenheter man behöver i sitt bestånd för att också kunna förvalta bostäderna på ett ansvarsfullt och kostnadseffektiv sätt.

    Man påpekar också att Allmännyttans ställning som garant för hyresgästerna försvagas. Möjligheten att vara den part på marknaden som ger tillgång till bostäder för medborgare som av någon anledning har svårt att komma in på bostadsmarknaden marginaliseras.

    Kom också ihåg att de av kommunfullmäktige fastställda ägardirektiven till TrelleborgsHem talar om att eventuella försäljningar skall bedömas utifrån konjunkturen. Försäljning i lågkonjunktur skall undvikas. Vi är nu på väg rakt in i en lågkonjunktur.

    Hyresgästföreningen tar upp den ställning som Allmännyttan har i samhället som garant för de som behöver stöd och står långt från bostadsmarknaden. Men också som en viktig part i framtida hyressättningar. De har också genomfört en namninsamling för att visa på medborgarnas motstånd till förslaget. Mer än 800 personer har skrivit under.

    Man håller också med TrelleborgsHem i deras slutsatser att detta inte är bra för bolaget eller kommunens  skattebetalare och menar att det är bekymmersamt att den politiska ledningen i Trelleborg inte verkar ta till sig fakta. Man undrar om den politiska ledningen verkligen vill fatta ett bra beslut med kommunens bästa för ögonen.

    I detta är vi lika bekymrade och oroade inför.

    För behovet av att sälja ut är mer ett ideologiskt behov än ett ekonomiskt.

    Så kommer Sverigedemokraterna att våga tänka om i sin utförsäljningsiver? Kommer Kristdemokraterna att våga tänka om? Kommer Moderaterna att våga tänka om?

    Det vore tråkigt om man i sin ideologiska iver är så fast och beslutsam att sälja ut så man inte anstränger sig för att tillgodogöra sig den fakta som framkommit i remissvaren.

    För idag har var och en av oss 51 ledamöter i Trelleborgs kommunfullmäktige att ta ställning till ett beslut som kommer att påverka mer än 600 familjer.

    Åtta dagar innan julafton.

    Politik är viktigt. Politiska beslut berör och påverkar människor.

    Vårt mål kommer alltid att vara en starkare allmännytta, som en motpol till marknadskrafterna. Vi socialdemokrater motsätter oss denna slakt av TrelleborgsHem.

    Vi yrkar för en fortsatt stark Allmännytta i Trelleborg baserat på förnuft som också har bäring i en övertygelse om att vi gör det rätta för medborgarna i Trelleborg.

    Tack för ordet

    Lennart Höcket (S), Oppositionsråd

  • Intervju i P4 om Folkomröstningen

    Folkomröstning kan stoppa hamnprojektet i Trelleborg, P4 Malmöhus

  • TrelleborgsHem

    Stoppa utförsäljningen av TrelleborgsHem!

    – Jag oroar mig för allmännyttans minskande del av hyresbeståndet. Vårt mål kommer alltid att vara en starkare allmännytta, tryggare hyresgäster och en mer jämlik stad.

    Lennart Höckert (S), Oppositionsråd

    M/KD/SD vill sälja ut 30-50 % av TrelleborgsHems fastighetsbestånd. Detta gör man utan att ta någon som helst hänsyn till bolagets uppfattning. TrelleborgsHem drivs som ett bolag och har i sitt ägardirektiv fått klara instruktioner för att driva bolaget.

    För att omstrukturera sitt fastighetsbestånd och för att lämna utrymme till andra aktörer på bostadsmarknaden skall bolaget pröva möjligheten att sälja delar av sitt fastighetsbestånd. Försäljningen bör ske i högkonjunktur för att ge utrymme för byggnation i lågkonjunktur.

    Ägardirektiv TrelleborgsHem

    Den nu föreslagna försäljningen kommer i uppstarten av en period som enligt konjunkturinstitutet är början på en lågkonjunktur. Man tar dessutom bort alla förhandlingsmöjligheter för bolaget och dumpar lägenheterna till försäljning på marknaden.

    Ändamålet med bolaget är att, med iakttagande av lokaliseringsprincipen, vara ett allmännyttigt kommunalt bostadsföretag för att främja bostadsförsörjningen i Trelleborgs kommun.

    Ägardirektiv TrelleborgsHem

    Allmännyttan och TrelleborgsHem är viktigt för samhällsnyttan i Trelleborg, vilket både TrelleborgsHem och Hyresgästföreningen flaggar för. TrelleborgsHem själv efterlyser också en strategi från kommunen hur man ska hantera bostadsförsörjningen i framtiden.

    Avyttringen av delar av Trelleborgshem är försäljning av människors hem. Det har inte funnits någon beaktan av hur hyresgästerna påverkas eller vilka bostadsområden det eventuellt kommer att handla om

    Hyresgästföreningen

    Socialdemokraterna säger bestämt NEJ till den planerade utförsäljningen!

  • Musikhjälpen

    9-15 december är Musikhjälpen igång i Västerås. Årets tema är ”Sex är inte ett vapen”

    Självklart ställer vi upp och stöttar Musikhjälpen. Vill du vara med och stötta kan du göra det via vår bössa.

    Bössa Socialdemokraterna Trelleborg

  • Aktuellt i Politiken

    Aktuella politiska händelser i Trelleborg, Sverige och världen.

    Här publicerar vi löpande aktuell politik som förtydligar våra ställningstagande.