Vi socialdemokrater är
för en stark Allmännytta. Vi vill behålla och utveckla den, men inte avveckla
den. Så vi yrkar för en fortsatt stark Allmännytta i Trelleborg baserat på förnuft
som också har bäring i en övertygelse om att vi gör det rätta för medborgarna i
Trelleborg. Yrkar därför avslag på liggande förslag att sälja ut vårt
allmännyttiga bolag.
Grunden till dagens ärende är att Moderater,
Kristdemokrater och Sverigedemokrater vill sälja ut 30-50% av TrelleborgsHem.
Det är 600-1000 lägenheter. Om beslutet om försäljningen går igenom kommer
600-1000 familjer att påverkas i det korta perspektivet. På längre sikt
påverkar detta även boende inom privata hyresrätter.
Ärendet blev återremitterat för att få en möjlighet att
hämta in kunskap och åsikter från berörda parter. Något som saknades första
gången beslutsförslaget kom till kommunfullmäktige.
Vi socialdemokrater fick, med stöd av andra partier i
kommunfullmäktige, igenom att skicka ärendet på återremiss. Detta för att få
svar på följande fyra frågor:
1) Att få en analys av hur
marknaden reagerar
2) Ett yttrande från
TrelleborgsHem om konsekvenserna vid en utförsäljning
3) En redogörelse för hur
kapitalet som uppstår vid en försäljning ska användas
4) Ett yttrande från
Hyresgästföreningen som ombud för hyrestagarna inom TrelleborgsHem
Efter beslutet om återremiss och inför ärendets behandling
i kommunstyrelsen har det endast gjorts en mindre komplettering i texten. Och
detta var att ärendet återremitterats och skälen för detta. Det var allt!
Utöver den korta texten kan jag inte se att
kommunstyrelsens ordförande lagt två fingrar i kors för att be förvaltningen
reflektera över remissvaren som inkommit.
Så i stort, vad säger nu de olika remissvaren?
Styrelsen för TrelleborgsHem presenterar en rapport som är
framtagen av ett oberoende företag som hjälpt dem med att räkna på förslaget.
Siffrorna är tydliga. En försäljning är inte ekonomiskt försvarbar skriver man.
Man påpekar också problem som kan uppstå för att att den
”kritiska massan” blir för låg. Det vill säga hur många lägenheter man behöver
i sitt bestånd för att också kunna förvalta bostäderna på ett ansvarsfullt och
kostnadseffektiv sätt.
Man påpekar också att Allmännyttans ställning som garant
för hyresgästerna försvagas. Möjligheten att vara den part på marknaden som ger
tillgång till bostäder för medborgare som av någon anledning har svårt att
komma in på bostadsmarknaden marginaliseras.
Kom också ihåg att de av kommunfullmäktige fastställda
ägardirektiven till TrelleborgsHem talar om att eventuella försäljningar skall
bedömas utifrån konjunkturen. Försäljning i lågkonjunktur skall undvikas. Vi är
nu på väg rakt in i en lågkonjunktur.
Hyresgästföreningen tar upp den ställning som Allmännyttan
har i samhället som garant för de som behöver stöd och står långt från
bostadsmarknaden. Men också som en viktig part i framtida hyressättningar. De
har också genomfört en namninsamling för att visa på medborgarnas motstånd till
förslaget. Mer än 800 personer har skrivit under.
Man håller också med TrelleborgsHem i deras slutsatser att
detta inte är bra för bolaget eller kommunens skattebetalare och menar
att det är bekymmersamt att den politiska ledningen i Trelleborg inte verkar ta
till sig fakta. Man undrar om den politiska ledningen verkligen vill fatta ett
bra beslut med kommunens bästa för ögonen.
I detta är vi lika bekymrade och oroade inför.
För behovet av att sälja ut är mer ett ideologiskt behov än
ett ekonomiskt.
Så kommer Sverigedemokraterna att våga tänka om i sin
utförsäljningsiver? Kommer Kristdemokraterna att våga tänka om? Kommer
Moderaterna att våga tänka om?
Det vore tråkigt om man i sin ideologiska iver är så fast
och beslutsam att sälja ut så man inte anstränger sig för att tillgodogöra sig
den fakta som framkommit i remissvaren.
För idag har var och en av oss 51 ledamöter i Trelleborgs
kommunfullmäktige att ta ställning till ett beslut som kommer att påverka mer
än 600 familjer.
Åtta dagar innan julafton.
Politik är viktigt. Politiska beslut berör och påverkar
människor.
Vårt mål kommer alltid att vara en starkare allmännytta,
som en motpol till marknadskrafterna. Vi socialdemokrater motsätter oss denna
slakt av TrelleborgsHem.
Vi yrkar för en fortsatt stark Allmännytta i Trelleborg
baserat på förnuft som också har bäring i en övertygelse om att vi gör det
rätta för medborgarna i Trelleborg.
Tack för ordet
Lennart Höcket (S), Oppositionsråd